اگر در کار چاپ نباشید، طراحی یک تراکت (فلایر) جالب میتواند تا حدودی چالشبرانگیز و حتی عصبیکننده باشد. اما حتما لازم نیست که در این کار متخصص باشید! با داشتن یک چهارچوب منسجم برای محتوا و یک طراح بزرگ (که شما باشید)، طراحی یک تراکت درست و حسابی که مخاطب را جذب کند ساده خواهد بود. در پایان این مقاله میبینید که آموزش طراحی تراکت کار سختی نبوده است!
طراحی کردن، حس فوقالعادهای دارد. مخصوصا وقتی آن طرح چاپ شود و در دستانتان احساسش کنید. این یکی از دلایلی است که طراحی تراکت را لذتبخش میکند. شخصا بعد از سالها تجربه در این کار، همیشه دوست دارم طرحی را که کار کردهایم بصورت چاپ شده ببینم، بررسی کنم، یاد بگیرم و لذت ببرم.
خب، در اینجا میخواهم نکات بسیار مفیدی را برایتان بازگو کنم. نکاتی که اگر رعایت کنید نتیجه طراحیتان دیگران را شگفتزده خواهد کرد.
قبل از اینکه نرمافزار طراحی را باز کنید، یک استراتژی برای طراحی تراکت در نظر بگیرید. شما سعی میکنید چه چیزی را به مخاطبان نشان دهید؟ در کجا توزیع خواهد شد؟ با چه میزان بودجهای دارید انجامش میدهید؟
فقط پس از پاسخ دادن به این سوالات است که میتوانید اندازه و شکل تراکت را مشخص کنید. داشتن یک هدف و استراتژی روشن نیز به شما کمک خواهد کرد که محتوای اصلی را در طراحی به نحوی موثر و با معنی قرار دهید.
رایجترین اشتباه ممکن در طراحی تراکت تبلیغاتی این است که شما تصور کنید میتوانید همه چیز را در آن قرار دهید. شما احتمالا باید تصمیمهای هدفمند و استراتژیکی در مورد محتوای کلیدی اتخاذ کنید. تنها عناصری را که به اهداف طراحی و مخاطبان هدف مرتبط هستند، نگه دارید. بقیه چیزها را حذف کنید.
کنتراست به معنی تمایز است. تصاویر کنتراست بالا در یک نگاه به آسانی دیده میشوند و میتوانند جلب توجه کنند. بر خلاف یک وبسایت که کاربران آن با کلیک کردن روی یک لینک و یا تایپ کردن یک آدرس خودشان انتخاب میکنند تا محتوایی را مشاهده کنند، یک تراکت نیاز به کشش و جذبه بالایی دارد تا کاربران به سمت آن جذب شوند.
آگهیها، پوسترها یا بروشورهایی را در نظر بگیرید که قبلا از دور دیدهاید و چون جالب بودند به سمت آن رفتهاید. این همان کنتراستی است که شما باید ایجاد کنید تا بتوانید افرادی بدون قصد و فکر قبلی را به سمت طراحیتان بیاورید.
برخی از کلمات کلیدی یا عبارات می تواند به انتقال اطلاعات در طراحی تراکت کمک کند. آنها را بزرگتر، درشتتر یا روشنتر از سایر کلمات کنید تا تمایز بیشتری داشته باشند.
چه نوع کلماتی بیشتر جلب توجه میکند؟ اگر جلب توجه، بخشی از استراتژی شما است، عبارتهای زیر را در نظر بگیرید:
گاهی بهترین راه برای بررسی فاصله دید، چاپ نسخه آزمایشی است.
زمانی که مخاطب بالقوه، تراکت را میبیند فاصلهاش چقدر خواهد بود؟ آیا این کار، یک آگهی یا پوستر است که به یک پنجره چسبانده شده است؟ یک تراکت سه لت است که از کسی دریافت کرده است؟
همه چیز در طراحی تراکت باید با در نظر گرفتن کاربرد آن باشد. اندازه و عناصر مورد استفاده در پوستر A3 یا بزرگتر (محدوده دید باز)، نسبت به عناصر طراحی شده در تراکت A5 بسیار بزرگتر خواهد بود. این به خاطر فاصله دید، اندازه چاپ شده آن و فاصلهای است که کلمات قابل خواندن باشد. (هر چیزی که در دست میگیرید و میخوانید احتمالا نزدیکتر از هر چیزی است که واقعا آن را لمس نکرده میخوانید)
همانطور که قبلا گفته شد، شاید بهترین راه برای قضاوت در مورد فاصله دید این باشد که یک نسخه آزمایشی را چاپ کنید، آن را جایی بچسبانید و چند بار از نزدیکش عبور کنید. ببینید آیا توجه شما را جلب می کند؟ آیا خواندنش آسان است؟
این مساله که شما نمیتوانید روی تراکت کلیک کنید، دلیل نمیشود که درخواست به یک اقدام ضروری نباشد. کاملا برعکس است. اصلا چرا پول میدهید و برگه ای را چاپ میکنید اگر نمیخواهید مردم کاری انجام دهند؟
یک کار عملی متمایز و آسان برای هر کس که تراکت را میبیند ایجاد کنید. این کار میتواند هر چیزی مثل بازدید از یک وبسایت، تماس با یک شماره تلفن، یا بودن در یک مکان خاص باشد. آن را هر چهقدر که میتوانید کاربر پسندتر کنید تا راحتتر به آن عمل کنند. (مثلا لینکها را کوتاه کنید، تمام دستورالعملها را روشن و مختصر بنویسید و …)
در این قسمت منظورم در نظر گرفتن نوع چاپی است که باید انجام دهید. چاپ دیجیتال یا چاپ افست. زمانی که تراکت را در دفتر خود یا با پرینت معمولی دیجیتالی چاپ میکنید، طبق تنظیمات این نوع پرینترها یک حاشیه سفید بدون چاپ میماند؛ حتی اگر طرح تا لبه کار پیش رفته باشد. ولی در چاپ افست این اتفاق نمیافتد. البته همه طرحها به شکلی نیستند که طرح تا لبههای تراکت پیش رفته باشد. یعنی گاهی لبههای تراکت سفید و بدون طرح است. ولی اصولا تراکتهایی که طرح تا لبه کار را پر کرده است، خوشایندتر به نظر میرسد. یعنی وقتی یک تراکت کادر سفید نداشته باشد، نسبت به تراکتهایی که توسط پرینتر معمولی چاپ شده است، برجستهتر دیده میشود.
اما دوباره میگویم اجباری در این کار نیست. شاید طرح شما گرافیک تمام لبهای نداشته باشد یا اصلا بودجه کافی برای چاپ افست نداشته باشید. این تصمیمی است که شما باید در اوایل روند بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که طرحتان مناسب فرآیند چاپی مورد نظرتان باشد.
تراکتها از بالا به پایین خوانده میشوند. پس طراحی آن باید مطابق این اصل باشد. از مهمترین اطلاعات در بالای طرح شروع کنید و به سمت اطلاعات کماهمیتتر در پایین بیایید.
اندازه عناصر گرافیکی و متن بهتر است این سلسله مراتب را رعایت کند. همچنین تصاویر کلیدی باید در یک سوم بالایی تراکت باشد.
یک نکته حرفهای: اکثر تراکتها عمودی طراحی میشود در حالی که تصاویر اغلب افقی هستند؛ استفاده از یک تکسچر، پسزمینه یا المان گرافیکی در پایین طرح، توازن طرح را حفظ میکند.
استفاده از رنگ و مقیاسبندی طرح باید جوری باشد که دید مخاطب را تا انتهای تراکت بکشاند. این کار بسیار شبیه به قانون هرم معکوس است که روزنامهنگاران برای نوشتن متن خبری استفاده میکنند، یعنی مهمترین چیزهای در بالای صفحهشان قرار دارند و جزئیات کم اهمیت در پایین متن.
عکسی استفاده نکنید که مخاطب بخواهد حدس بزند که دارد به چه چیزی نگاه میکند!
هیچ چیزی مثل کیفیت عکس و ترکیب عکسها در عالی یا افتضاح شدن طرح موثر نیست. یک طرح تراکت حرفه ای، شامل عکس یا عکسهای با کیفیتی است که به اطلاعات مندرج در روی آن مرتبط است.
تصویر باید آسان خوانده شود! یعنی در یک نگاه بتوان فهمید که موضوع از چه قرار است. عکس باید کمک کند تا مخاطب با بقیه جزییات تراکت ارتباط ذهنی برقرار کند. تصویر باید چیزی باشد که فرد بفهمد تراکت دارد چه را نشان میدهد – از چه چیزی صحبت میکند؟ یک رویداد، یک محصول یا یک فروش ویژه.
عکس باید مفهوم دقیق و روشنی را برساند و همینطور شفاف و با وضوح کافی باشد. مطمئن شوید که از یک تصویر با وضوح (رزولوشن) بالا استفاده میکنید. یادتان باشد هر عکسی که از اینترنت برمیدارید الزاما عکس با کیفیتی برای چاپ نیست. رزولوشن مورد نیاز چاپی را با پیدا کردن عکسهای خوب، رعایت کنید.
فراموش نکنید که این تراکت به طور مشخص مربوط به شما (شخص شما، شرکت یا کسب و کارتان) باشد. استفاده از رنگها، فونتها، عناصر گرافیکی و … همه باید برای مخاطب آشنا باشد. باید پی ببرد که این تراکت مربوط به کسب و کار یا برند شما است.
این برگه چاپ شده در حقیقت جزء دیگری است که میتوانید از آن برای کمک به ایجاد و حفظ هویت نام تجاریتان استفاده کنید.
شما شاید با اصطلاحاتی چون حاشیه امن و خط برش آشنا نباشید. شاید سایزهای استاندارد چاپی را ندانید. استفاده از قالبها و طرحهای آماده دارای این خطوط راهنما کمک میکند تا این مسایل را در طراحی رعایت کنید تا آنچه که میخواهید از چاپ دربیاید.
خبر خوب این است که بسیاری از چاپخانهها دارای استانداردهای مشابه در اندازه چاپ و یا کاغذ مورد استفاده هستند. البته گاهی این مساله می توانند کمی متفاوت باشند. حتما قبل از چاپ، سایز دقیق سفارش را از چاپخانه بپرسید. شما با استفاده از قالبهای آماده در وقت، پول و استرس خود می توانید صرفهجویی کنید!
وبسایتهای ایرانی و خارجی بسیاری هستند که به صورت رایگان یا پولی طرح هایی قابل ویرایش (اصطلاحا لایه باز) در اختیار کاربران قرار میدهند. میتوانید دانلود و استفاده کنید.